Istoria bicicletei, o trecere in revista a principalelor momente din viata pe doua roti

Bicicleta este printre cele mai vechi mijloace de transport sigure pentru om. Istoria sa incepe undeva prin secolul 16, cand s-au descoperit niste schite ale lui Leonardo da Vinci, de prin 1493. Acolo oamenii au vazut pentru prima data un design simplificat al bicicletei. Dupa unii istorici studentul sau, Gian Giacomo Caprotti ar fi desenat bicicleta, insa adevarul despre schite nu s-a stiut niciodata, iar bicicleta desenata nu a fost produsa si in realitate. Vreme de patru sute de ani caii au ramas singurele mijloace de transport pe care ti le puteai permite pe drumurile publice.

Un precursor al bicicletei moderne a aparut la inceputul secolului 19, cand germanul Karl von Drais, baron, a inventat Laufmaschine, cu doua roti tinute impreuna de o bara centrala. Ca sa o puna in miscare ciclistul trebuia sa alerge si sa obtina viteza dorita ca sa poata urca pe ea si merge mai departe. In Anglia designul germanului a fost imbunatatit si i s-a dat bicicleti primul nume comercial, Dandy Horse. 40 de ani designul a ramas neschimbat, asta pana cand doi francezi au venit cu o idee revolutionara. Pierre Michaux si Pierre Lallemen au vazut cum functiona Dandy Horse-ul si au vrut sa ataseze pedale la roata din fata, dar sa adauge si un suport pentru sezut. Din 1864 avem primul model de bicicleta usor de folosit si foarte eficient. Peste patru ani deja bicicletele frantuzesti se produceau in masa si purtau numele de Boneshaker. In loc de lemn se folosea fier la cadrul bicicletei, au aparut si roti din cauciuc. Un design popular pe atunci era bicicleta cu roata din fata supradimensionata, tot de inspiratie franceza. Anul 1885 a insemnat lansarea pe piata a primei biciclete la care siguranta era pe primul plan. A aparut lantul care conecteaza pedalele cu roata din spate, roata din fata a devenit mult mai usor de controlat. Era de aur a bicicletelor a inceput cu modelul Rover, cel cu lant. De atunci si pana astazi bicicletele au devenit mai sigure, au prins viteze mai mari, au avut roti mai bune. Pana prin 1950 am avut era de aur a bicicletelor, bicicleta era deja un mijloc de transport principal pe drumurile publice. Cluburile de biciclisti organizau plimbari recreationale cu bicicleta de-a lungul Americii si al Europei.

Costurile cu productia au scazut semnificativ si popularitatea a crescut si mai mult. Si asa am ajuns si in era moderna a bicicletei, intre anii 1960-1970. In 1975 peste 17 milioane de biciclisti au inceput sa foloseasca un nou tip de biciclete mai usoare si mai ieftine. Erau BMX-uri, MTB-uri, in timp au aparut si biciclete hibride pentru navetisti. Acum bicicletele sunt fabricate din aluminiu si din fibre de carbon, sunt foarte rezistente si ating viteze suficient de mari pentru a parcurge distante mari la munte sau in oras, fara probleme. Numarul lor a crescut la peste 150 miliarde de bucati produse in intreaga lume.

No comments:

Post a Comment